Luni, 27 aprilie
2015, la Galeria Calina, la vernisajul expoziţiei Calling Earth back to Art, autoare Marilena Preda Sânc, curatoare Liviana Dan. Ar fi incitant să vedem
un dumnezeu, creator de galaxii, în postura de artist vizual adept al Land art
–ului și/sau al celorlalte variante similare din perioada anilor `60, precum Earth
art / Earthwork, Site-specific art, Environmental art, Ecological art, definite
toate prin re-modelarea sau îmbunătățirea formelor naturale, pentru
conștientizarea și sensibilizarea relației directă a omului cu peisajul. Folosind
diverse materiale naturale sau artificiale în principal, land art –ul este o
creație artistică de mari dimensiuni, fiind pusă în relație cu sculptura
tradițională, De Stijl, minimalism, arta conceptuală, asamblajul și instalația.
În expoziție, planeta noastră, Pământul, folosit acum ca material didactic,
este „re-modelat” de MPS în diferite modalități agresive: o grămadă adunată prin
tăierea-spargerea sferei – în Ediție
originală / Aici ca niciunde); dezumflat-strivit cu ciocanul și servit pe
un fund de lemn – în Bine gătit; sau zgâriat,
tăiat cu ferăstrăul și bătut în cuie, în Glob,
variantă video performance și obiect, „rana” lăsată de un cui fiind cam cât
nordul Italiei, așa după cum declară artista: „Globul ca obiect devine o jucărie în mâna mea, eu sunt puterea și eu
decid metodele de a-l distruge (...) să exprim într-un mod metaforic acest
concept al nepăsării față de planetă”. O undă disconfortantă se așterne, o senzație
de rușine și ispășire pentru cei 7 miliarde de cetățeni care nu a făcut încă atât
cât trebuie pentru a păstra suprafața sferei intactă.
„Cu austeritate academică şi simpatie pentru
analiza culturală Marilena Preda Sânc practică arta ca idee şi arta ca acţiune.
Pentru a rafina un sistem MPS leagă momente ca feminism, ecologie, politică de
aspecte teoretice ca abstracţionism, reciprocitate, cooperare. Structura rămâne
abstractă. Tactica are disciplina ecologică. Sistemul este etic. O ideologie
postmodernă implică evacuarea istoriei. Timpurile sunt haotice. Arta este
conceptuală cu propriul ei context. MPS îşi inventează cu detour poetic propria
istorie. Prezentată în contextul artei ca un comentariu al artei. O construcţie
politică / abstractă disciplinată ecologic” - din comunicatul expoziţiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu