miercuri, 11 februarie 2009

NOIEMBRIE 2008

„Graphium 2008”, o bienală de referinţă


Ajunsă la cea de-a treia ediţie, Bienala Internaţională de Gravură Mică Graphium şi-a deschis porţile, în octombrie, la Muzeul de Artă Timişoara – manifestarea fiind organizată de Asociaţia Culturală „Graphite” şi Filiala Timişoara a Uniunii Artiştilor Plastici din România, cu sprijinul Consiliului Judeţean şi al Direcţiei de Cultură Timiş, precum şi al Centrelor Culturale Francez şi German din metropola bănăţeană. Bienala a fost precedată de trei momente distincte, găzduite la Galeria Pygmalion a Casei Artelor – Direcţia de Cultură Timiş, Centrul Cultural Francez şi, respectiv, Centrul Cultural German: expoziţiile de gravură ale artiştilor Martin R. Baeyens din Belgia, Pascale Hémery din Franţa şi, respectiv, Bernd Koblischek din Germania.


Lucrările premiantului ediţiei precedente, Martin R. Baeyens (Belgia), din Galeria Pygmalion, pot fi incluse în categoria de best-seller-uri plastice timişorene, post 1989. Primul invitat de onoare şi-a desavârşit statutul printr-o expoziţie lejeră şi atipică sistemului compoziţional clasic, prin ruperea înşelătoare a privirii în două planuri inegale. Unul aparţine ochiului cuminte şi decorativ, iar celălalt, nervului pe cât de spontan, pe atât de bine controlat. Intrigant în mesajul său vizual, Baeyens sfâşâie imaginea (serigrafică, cu implicaţii fotografice) pâna la limita în care aştepţi să se întindă nemărginirea unei pete peisagistice. Dar nu este totul. Impecabilă prin acurateţe tehnică şi limbaj vizual de bază (punct, linie, formă), expoziţia deschide seria evenimentelor din cadrul Bienalei.



La Facultatea de Arte (Mansardă), respectiv la Centrul Cultural Francez, gravoarea Pascale Hémery (Franţa) a susţinut o conferinţă cu tema Capitale. Expoziţia care a însoţit dezbaterea, consacrată lucrărilor în tehnica xilogravurii, propune o serie de plimbări prin Paris, Anvers, Berlin, Dublin, Lisabona, Madrid sau New York... Forma clădirilor frontale, uşor deformate sau unele străzi cu perspective plonjate, ascund himera pustietăţii, cu trimiteri expresioniste în clar-obscur şi culori neutre, pământii. Doar contururile, uneori geometrice, alteori sinoase, sau plăcerea promenadelor într-o noapte albă, au darul înveselirii.




Cel de-al treilea din seria invitaţilor de onoare, artistul Bernd Koblischeck (Germania) a expus Mulţimi de oameni / Tablouri de mulţimi, la Centrul Cultural German. Stampele alb-negru, în plăci de zinc (aquaforte, aquatinta), au suportat acţiunea inedită şi dură a unei bormaşine, asociată tehnicii dry point (ac rece). Nenumăratele personaje ce amintesc de metamorfozele lui Escher, dar lipsite de orice detaliu sau geometrie, doar umbre pierdute, se regăsesc mereu într-o deplasare expresionistă spontană. Ajutate, câteodată, şi de câteva firave linii de fugă, mulţimea se împrăştie ireproşabil prin sugestia socialului haotic şi dureros, specifică unei revolte înăbuşite. O expoziţie cât un memorial. Timişoara, acum câţiva ani în urmă...





În fine, evenimentul central al manifestărilor din cadrul Bienalei Graphium-2008, organizată de Asociaţia Graphite şi Filiala Timişoara a Uniunii Artiştilor Plastici din România, în colaborare cu cele doua centre culturale amintite, a avut loc la Muzeul de Artă. Juriul internaţional format din M. R. Baeyens, P. Hémery, B. Koblischeck, alături de timişorenii Adriana Lucaciu şi Constantin Catargiu, au realizat o selecţie tranşantă, pe criteriile stricte ale unui regulament impus. Dintre cei 78 de participanţi din 29 de ţări, juriul l-a preferat pe Traian Gligor (Germania), care şi-a adjudecat Marele Premiu şi Trofeul Bienalei Graphium. Premiul I i-a fost acordat lui Arthur Hakobyan din Armenia, Majla Zeneli (Albania) a primit Premiul II, iar Dámo Istvan (Ungaria), Premiul III. Au mai fost menţionaţi Paolo Ciampini (Italia) şi Azusa Ito (Japonia).


(Renaşterea Bănăţeană – supliment Paralela 45, 4 noiembrie 2008)

Un comentariu: