
Luni, 18 iulie
2013 – Muzeul de Artă Timişoara şi Cabinetul de Stampe al Bibliotecii Academiei
Române din Bucureşti – a avut loc vernisajul expoziţiei Albrecht Dürer şi epoca lui. Grafică germană din secolele XV-XVI. Expoziţia
conţine o selecţie de gravuri germane originale din secolele XV - XVI, 57 de
planşe ale marelui artist german Albrecht
Dürer şi 85 de gravuri, în dăltiţă sau xilogravură aparţinând altor gravori
germani. Dintre aceştia, menţionăm pe maeştrii lui Dürer - Michael Wolgemuth şi Wilhelm
Pleydenwurf, autorii xilogravurilor pentru Cronica de la Nüremberg, incunabul tipografic, de la 1493, ca şi
alte planşe preţioase create de nume de referinţă ale gravurii germane
renascentiste: Hans Burgkmair, Lucas
Cranach cel Bătrân, Urs Graf, Georg Pencz, Virgil Solis. Cele mai multe
lucrări fac parte din donaţia academicianului Gheorghe Oprescu (1881 – 1969),
iar altele au aparţinut unor colecţionari pasionaţi ai gravurii germane, precum
renumitul savant biolog Ion Cantacuzino, cunoscătorul arhitecturii moldoveneşti
Gheorghe Balş, doctorul Mihai Ciucă, dar şi al scriitorului şi criticului de
artă Oscar Walter Cisek. Printre capodopere se află cele mai timpurii gravuri
ale lui Albrecht Dürer, Sfântul Ieronim
(1496/97), Ispita leneşului
(1498/1499), aparţinând primei perioade de activitate a artistului, care se
încheie cu lucrarea Nemesis din 1501. O lucrare de referinţă este şi gravura
Regele, gravură pentru cărţile de joc, gravată de artistul Israel
van Meckenen, unul din cele mai bune exemplare aflate în colecţiile
europene. Din colecţie fac parte şi exemplare care au ilustrat cărţi germane
din secolele XV-XVI, cu atât mai valoaroase, cu cât circulaţia lor a devenit
din ce în ce mai restrânsă. Gravura germană din secolele XV - XVI din Cabinetul de Stampe al Bibliotecii
Academiei Române din Bucureşti este una dintre cele mai importante colecţii de
gravură originală din România.Albrecht Dürer, una dintre personalitățile marcante ale istoriei artei, a dominat pictura și gravura timpului său influențat fiind de ideile Renașterii, Umanismului și ale Reformei. Preocupările sale constante erau îndreptate spre studiul naturii și interogarea propriului chip, regândind sistemul de proporții al canonului uman, precum și spre matematică, mecanică sau literatură.
Prezentarea de mai sus este extrasă din comunicatul de presă: Cătălina Macovei,
curatorul expoziţiei - Eugen Costache, conservator - Marius Cornea, comisarul
expoziţiei.

Cătălina Macovei, Alina-Simona Ion (manager interimar
MarT), Marius Cornea
http://ciprianchirileanu-art.blogspot.com/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu