În primul rând,
orașul. Ajungi pentru prima dată aici. Parcurgi un traseu oarecare, de la gară
la Piazza San Marco, sau altul, n-are importanță. Încet dar sigur, percepțiile
vizuale se derulează atât de abundent și sacadat, precum troller-ele bagajelor
sau motorul vaporetto-lelor, încât pierzi total și conștient simțul orientării.
Străzi și canale, înguste și labirintice amândouă, devin spații de viermuială
constantă. Mai mulți turiști decât localnici. Aparent șocant, dar este
imposibil să nu poți asimila rapid cotidianul venețian, unic în felul lui. După
șoc, la fiecare pas făcut te lași (se)dus de atmosfera ei specifică. Îți intră
pe sub piele, iar mintea îți devine trepidantă. Nu-ți dai seama ce vrei sa vezi
mai mult: arhitectură, gondole, evenimente culturale...
Dar nici nu prea
am timp de pierdut, acum. Scopul meu a fost vizitarea Bienalei de Artă de la
Veneția, ediția a 55-a, ca urmare al premiului primit din partea Agenției de
Turism Ultramarin, cu ocazia Salonului de Arte Vizuale organizat de Uniunea
Artiștilor Plastici Timișoara, ediția 82, din anul 2012.
Considerată de
mulți ca fiind una, dacă nu chiar prima, dintre manifestările care dau tonul în
arta vizuală contemporană, de tipul „international breaking news”, ai nevoie de
cel puțin două-trei zile-lumină pentru a cuprinde (doar) în ritm alert noutățile
spațiilor expoziționale și a-ți forma o idee despre tendințele artei. În fapt
ai nevoie de cel puțin o săptămână de vizitare pentru a putea asimila
cantitatea de artă vizuală acumulată. Este imposibil să redactezi o cronică,
mai ales în stilul meu telegrafic, despre multitudinea de expoziții, de artiști
și de țări (pavilioane) oficiale, care au loc în spațiile amenajate în Giardini
și Arsenale. La care se adaugă zecile de expoziții colaterale care împânzesc
orașul, poate încă o săptămînă, ca e de mers pe jos, nu cu mașina. Obosit, copleșit de prea-plinul vizual, parcă vrei
acasă. Dar este imposibil. Devii captiv într-o mică bulă a istoriei (artei) prezentului
la care participi ca martor ocular și dorești mai mult. Greu să te desprinzi, e
ca un drog. Dacă nu te stăpânești, te ia pe sus și amețești...
Însă eu am
ajuns, am văzut și... am fost învins, lovit direct în creația artistică care
presupune finanțări serioase, mai mult sau mai puțin oficiale, pentru un
proiect contemporan vizionar. Este un subiect de analiză-discuție desuetă în
România. Subiect ocolit sistematic de decidenții cu pretenții culturale care propovăduiesc
interminabil și cu aceași prospețime propriile lor percepții, concluzii (im)personale
ale prostului gust. În cel mai ferict caz, acolo unde încă nu s-a prins
pojghița kitsch-ului, aceștia (ne) impun soluții ineficiente și prost înțelese de
revigorare culturală, izvorâte din lipsa lor de educație artistică autentică. Aproape
că îmi este teamă de anul Capitalei Culturale din România anului 2021. Dac-o fi
Timișoara?! Ioiii... Poate greșesc, dar la asta mă gândesc acum, ca un rezultat
al informațiilor publice pe care le cunosc, activând în domeniu. Și, indirect,
lovit în amorul propriu de artist vizual creator. Dar trec mai departe și invoc
drept argumente pavilioanele țărilor care mi-au rămas pe suflet, în memorie și
în desfătare vizuală, în mod subiectiv desigur: Argentina, Bahrein, Brazilia,
Chile, Egipt, Elveția, Germania, Indonezia, Israel, Italia, Japonia, Kosovo,
Letonia, Olanda, Rusia, SUA, Ungaria, Uruguay.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu