luni, 18 noiembrie 2013

RENÉE RENARD, Un drum cât o sută de vieţi

Renée Renard

Vineri, 15 noiembrie 2013, la Galeria Helios, artista Renée Renard și-a prezentat expoziţia de fotografie şi video intitulată Un drum cât o sută de vieţi. O emoționantă poveste ca parte a comunității franceze din Banat stabilită în localiatea Tomnatic, fostul Triebswetter, acum 300 de ani, cu accent pe recuperarea memoriei și ale „rădăcinilor” de familie, un veritabil studiu de caz antropologic. Complexitatea parcurgerii vizuale începe cu prezentarea unor documente oficiale și al aglomeratului arbore genealogic care se întinde până la Domenique Denis La Fortune Richard (1623-1693), cavaler la curtea reginei Ana de Austria, mama lui Ludovic al XIV-lea. Drumul se continuă în cinci serii conceptuale. În prima, intitulată Rădăcini, se face referință la existența deja adaptată în noul spațiu geografic, la tihna caracteristică Banatului interbelic. De altfel vernisajul a fost însoțit de un fond muzical cu șlagărele la modă din acea perioadă... Seria liniștită se încheie brusc cu imaginea bunicului patern care s-a sinucis într-un lagăr de muncă din Rusia, portret care face trimitere la următoarele două serii: Capcană pentru vise – unde o pădure reală este deformată ireal de vântul care se abate copac-după-copac, zi-după-zi, de realitatea instaurată odată cu anul 1945; și completată de seria Dedublare – cu portrete dublate precum viețile oamenilor dez-rădăcinați intempestiv din locul lor tihnit. A patra serie, Din Rusia, cu dragoste – cu scrisoarea și portretele bunicului matern, imagini ale unei rezistențe fizice și psihice epuizante. Din punct de vedere tehnic fotografiile acestor serii sunt prelucrate (parțial) în noile tehnologii media, folosind câteva suprapuneri în fundaluri, o cromatică ternă dar picturală și pe alocuri unele accente de culori pure. Estetic, sunt influențate de caracteristicile suprarealismului, așa după cum au fost și acele vremuri absurde. În fine, povestea se încheie cu ultima serie Notre Père, Vaterunser, Miatyánk, Tatăl Nostru, Pai Nosso – o instalație interactivă cu mici fly-ere suspendate, având tipărite imagini cu porțiuni din cunoscuta rugăciune a copilăriei, compoziții deschise cu rânduri cursive în franceză, germană, maghiară, română (și portugheză), câteva din limbile Banatului multietnic vorbit, trăit și murit. Sunt rugăciuni cu rol de catharsis pozitiv după care, odată citite, pot fi luate acasă de publicul vizitator. De fapt rândurile prezentei cronici sunt prea puține pentru a înțelege cu adevărat epopeea unei mici etnii dar adanc înrădăcinată în această regiune, rudele artistei (cu bunici și părinți deportați în Rusia și/sau Bărăgan, ori exmatriculați de la facultate) fiind unul din prototipurile familiei de chiaburi cu origini nesănătoase pentru șleahta fără de căpătâi venită la putere după anul 1945 și ce a urmat ulterior în România proaspăt comunistă. Și... chiar neo-comunistă, încă greu digerat de bănățeni. Este o expoziție complexă, cu un drum artistic care va continua, cu siguranță... 



















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu