Luni, 10
februarie 2014, la Galeria Calina – vernisajul expoziţiei Corner, autoare Arantxa
Etcheverria. Pornind de la un proiect constructivist-concret al lui Marcel
Iancu pentru casa bancherului Solly Gold, Etcheverria „foloseşte sistematic, ca pe un şablon, logica compoziţională a grilei,
a grilajului configurat geometric, a liniilor delicat serializate (...), o
relaţie particulară şi elegantă cu minimalismul (...), iregularităţi subtile în
ton şi textură, discreţia diagramelor şi o simplificare contemplativă”, explică
Liviana Dan, curatoarea expoziţiei.
Cu excepția a cel
mult zece curbe greu de găsit, predomină aranjamentul geometric al liniilor
drepte, unele paralele dar mai ales cele intersectate, cu o abundență a unghiurilor
rezultate astfel, de unde și titlul expoziției. Majoritatea desenelor realizate
sub forma unor schițe minimale sau mai complexe, cu o țesătură aproape
labirintică, sunt aranjate ordonat pe o masă - cu excepția uneia de mari
dimensiuni, expusă atipic pe perete -, par a fi detalii dintr-un ansamblu
arhitectural sau pur și simplu schițe întrerupte de alte noi idei ivite pe
parcursul procesului creativ. Mult mai avansate, chiar finalizate, sunt lucrările
din tije drepte asamblate în specificul artei decorative, precum forma unor grilaje.
Tridimensionale și expuse ca atare, suspendate parietal sau sprijinite pe podea,
ele capătă valențele unor instalații artistice, iar prin aspectul lor de monumentalitate,
pot fi percepute ca ferestre cu vitralii pentru catedrale înalte. Totalitatea
lucrărilor expuse sunt tributare reperelor artistice de sorginte geometric-decorative
în care creatorii considerau că arta trebuie să reflecte activitatea
industrială modernă, precum suprematismul (1913), dar mai ales din
perioada interbelică: concret art (1930), constructivism (1931), și
chiar construcționism (1950, constructivismul apărut în Marea Britanie)
- așa după cum declarau artiștii în manifestul constructivismului: „Obiectul
trebuie tratat ca un întreg și, prin urmare, nu va avea un „stil” discernabil,
ci pur și simplu un produs al unei ordini industriale.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu