marți, 11 februarie 2014

ARANTXA ETCHEVERRIA, Corner


Luni, 10 februarie 2014, la Galeria Calina – vernisajul expoziţiei Corner, autoare Arantxa Etcheverria. Pornind de la un proiect constructivist-concret al lui Marcel Iancu pentru casa bancherului Solly Gold, Etcheverria „foloseşte sistematic, ca pe un şablon, logica compoziţională a grilei, a grilajului configurat geometric, a liniilor delicat serializate (...), o relaţie particulară şi elegantă cu minimalismul (...), iregularităţi subtile în ton şi textură, discreţia diagramelor şi o simplificare contemplativă”, explică Liviana Dan, curatoarea expoziţiei.

Cu excepția a cel mult zece curbe greu de găsit, predomină aranjamentul geometric al liniilor drepte, unele paralele dar mai ales cele intersectate, cu o abundență a unghiurilor rezultate astfel, de unde și titlul expoziției. Majoritatea desenelor realizate sub forma unor schițe minimale sau mai complexe, cu o țesătură aproape labirintică, sunt aranjate ordonat pe o masă - cu excepția uneia de mari dimensiuni, expusă atipic pe perete -, par a fi detalii dintr-un ansamblu arhitectural sau pur și simplu schițe întrerupte de alte noi idei ivite pe parcursul procesului creativ. Mult mai avansate, chiar finalizate, sunt lucrările din tije drepte asamblate în specificul artei decorative, precum forma unor grilaje. Tridimensionale și expuse ca atare, suspendate parietal sau sprijinite pe podea, ele capătă valențele unor instalații artistice, iar prin aspectul lor de monumentalitate, pot fi percepute ca ferestre cu vitralii pentru catedrale înalte. Totalitatea lucrărilor expuse sunt tributare reperelor artistice de sorginte geometric-decorative în care creatorii considerau că arta trebuie să reflecte activitatea industrială modernă, precum suprematismul (1913), dar mai ales din perioada interbelică: concret art (1930), constructivism (1931), și chiar construcționism (1950, constructivismul apărut în Marea Britanie) - așa după cum declarau artiștii în manifestul constructivismului: „Obiectul trebuie tratat ca un întreg și, prin urmare, nu va avea un „stil” discernabil, ci pur și simplu un produs al unei ordini industriale.”


Arantxa Etcheverria 















http://ciprianchirileanu-art.blogspot.com/



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu