Joi, 10 decembrie
2014, la Muzeul de Artă Timişoara, s-a vernisat expoziţia Rembrandt – Apogeul artei gravurii, curator Thomas Emmerling și totodată
reprezentantul colecţiei Euro Art Luxembourg, instituția colaboratoare. Este o
expoziție reloaded, după cea din anul
2010, tot la Muzeul de Artă, intitulată Rembrandt
misticul – oglindit în gravura sa, atunci cu exemplare originale aparținând
Cabinetului de Stampe al Bibliotecii Academiei Române. Considerat poate cel mai
prolific autoportretist, lucrări care dealtfel domină prezenta expoziție, pictorul
şi gravorul olandez Rembrandt
Harmenszoon van Rijn (1606-1669) este și unul dintre cei mai mari artişti
din istoria artei. Influențat de arta lui Caravaggio, concepţia despre clarobscur
a lui Rembrandt devine spovedanie şi mărturisire, forța luminii şi
întunericului vibrând reciproc, asemănător vieţii sale. Puternic afectat de
moartea primilor trei copii, ulterior și de moartea soției, Saskia, perioada de
glorie a creației sale se stinge treptat, fiind părăsit de lume și creditori. Apoi,
după moartea celei de-a doua soții, Hendrickje și încă a unui fiu, pictorul se
izolează. Ruinat, Rembrandt moare sărac, locul mormântului său nefiind marcat,
așa după cum aminteam și în cronica precedentă.
„Expoziţia
face parte dintr-un program prin care dorim să arătăm cum operele artistice şi
ştiinţele umaniste produc schimbări majore în vocabularul istoric, generând un
raport între „spaţiul experienţei” şi „orizontul aşteptării”. Creaţia
rembrandtiană este una profund individuală, dar şi una a mediului care a
făcut-o posibilă, anume acela al Ţărilor de Jos atunci când, în secolul al
XVII-lea -, fuseseră puterea dintâi a lumii” – extras din comunicatul de presă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu