sâmbătă, 13 decembrie 2014

Rembrandt – Apogeul artei gravurii


Joi, 10 decembrie 2014, la Muzeul de Artă Timişoara, s-a vernisat expoziţia Rembrandt – Apogeul artei gravurii, curator Thomas Emmerling și totodată reprezentantul colecţiei Euro Art Luxembourg, instituția colaboratoare. Este o expoziție reloaded, după cea din anul 2010, tot la Muzeul de Artă, intitulată Rembrandt misticul – oglindit în gravura sa, atunci cu exemplare originale aparținând Cabinetului de Stampe al Bibliotecii Academiei Române. Considerat poate cel mai prolific autoportretist, lucrări care dealtfel domină prezenta expoziție, pictorul şi gravorul olandez Rembrandt Harmenszoon van Rijn (1606-1669) este și unul dintre cei mai mari artişti din istoria artei. Influențat de arta lui Caravaggio, concepţia despre clarobscur a lui Rembrandt devine spovedanie şi mărturisire, forța luminii şi întunericului vibrând reciproc, asemănător vieţii sale. Puternic afectat de moartea primilor trei copii, ulterior și de moartea soției, Saskia, perioada de glorie a creației sale se stinge treptat, fiind părăsit de lume și creditori. Apoi, după moartea celei de-a doua soții, Hendrickje și încă a unui fiu, pictorul se izolează. Ruinat, Rembrandt moare sărac, locul mormântului său nefiind marcat, așa după cum aminteam și în cronica precedentă.

 „Expoziţia face parte dintr-un program prin care dorim să arătăm cum operele artistice şi ştiinţele umaniste produc schimbări majore în vocabularul istoric, generând un raport între „spaţiul experienţei” şi „orizontul aşteptării”. Creaţia rembrandtiană este una profund individuală, dar şi una a mediului care a făcut-o posibilă, anume acela al Ţărilor de Jos atunci când, în secolul al XVII-lea -, fuseseră puterea dintâi a lumii” – extras din comunicatul de presă.


Thomas Emmerling

   












 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu