În organizarea Uniunii Artiştilor Plastici filiala Timişoara şi cu sprijinul Consiliilor Locale şi Judeţene, întreaga suflare plasticiană s-a reunit pe simezele Muzeului de Artă în ultimul mare eveniment plastic: Salonul Anual UAPT 2009 – curator Constantin Răducan – aceasta fiind ediţia cu cea mai numeroasă participare din 1930 până acum. Dintre cei 188 de artişti (pictori, graficieni, sculptori şi artişti decorativi), prezenţa tinerilor atestă încă o dată Timişoara ca un important centru de afirmare a noii generaţii, un rezultat implicit şi explicit al existenţei facultăţii de profil din oraşul bănăţean. Juriul format din Petru Galiş (preşedinte), Vlad Corban, Vică Tilă Adorian şi Ioan Szekernyés, a avut ca de obicei dificila misiune de a selecţiona din cele 270 de lucrări, laureaţii. Astfel, Andreea Foanene, Alfred Iancu, Vasile Lihor-Laza, Corina Mutu, Sorin Nicodim şi Cristian Sida au fost nominalizaţii actualei ediţii. În final, cele două premii însoţite de tot atâtea medalii din bronz (realizate de sculptorul Luigi Varga care a şi întregit componenţa juriului), au fost acordate graficienei Suzana Fântânariu – Primus Inter Pares – cu Portret din Biarre I-II, o artistă timişoreană binecunoscută publicului ce nu conteneşte a surprinde prin diversitatea proiectelor ei, respectiv lui Marius Jurca – Premiul pentru Tineret – cu două lucrări de grafică, Algoritm alfabetic matrice (1, ..., 28, + ă, î, â) şi Algoritm alfabetic tipar (1, ..., 28, + ă, î, â), două reprezentări antagonice în alb şi negru redate printr-un limbaj cu detalii caracteristice lirismului analitic, abstract şi auster.
În cadrul proiectului Timişoara Open Art City, ALTAR 1989 împreună cu UAP Timişoara au organizat la Galeria Helios expoziţia cu titlul generic: 20 de ani de la Revoluţia Română comemorată de artişti plastici timişoreni – o tematică sensibilă despre acel decembrie, însă cu o deosebită încărcătură emoţională asupra memoriei locurilor şi a localnicilor, indiferent de parcursul istoric şi politic al celor două decenii ulterioare. În pofida participării numeroase, expoziţia în sine este eterogenă prin conţinut, aşa cum gândul de pioşenie este legat de amintirea eroilor şi sacrificiul lor suprem. Din totalul celor 136 de lucrări (semnate de 78 de autori) jumătate au fost prezentate la Conferinţa Internaţională Europa Centrală după 20 de ani desfăşurată la Budapesta, conferinţă ce marchează ansamblul ultimelor mari schimbări profunde din ţările foste comuniste de pe bătrânul continent. În cadrul aceluiaşi eveniment amintit, în paralel, a avut loc şi o expoziţie de fotografie-document, cu imagini din timpul Revoluţiei Române.
Curajosul proiect al Galeriei Calina în cursul anului 2009, dedicat exclusiv tinerilor artişti şi intintulat Exprimă-te prin artă: dinamism şi diversitate culturală, s-a finalizat odată cu expoziţia de debut Environment a pictoriţei Giulia Delcea. Esenţa conceptuală aparţine eleganţei – o lebedă (Eco-prietenul) ce culege cu ciocul o bucată de hârtie, precum fata ce adună petalele florii cu care a fost bătută – ca răspuns afectiv la o acţiune iresponsabilă şi inconştientă dintr-un basm alterat. Îmbâcseala este redată de dominanta peisajelor înflorate cu fum înnecăcios, de prezenţa unor măşti de gaze, sau prin încrengăturile spumei poliuretanice frumos colorate. Mai mult o stare decât o reprezentare, atmosfera generală este cea a atitudinii defensive, cu certe calităţi de folosire ale materialelor neconvenţionale.
Cu ocazia Zilelor Culturii Sârbeşti, artistul Miloš Šobajić (Serbia) – stabilit în anul 1972 la Paris – a fost prezent, la Galeria Helios, cu expoziţia intitulată Ultimul pas. Fiind considerat un creator relativ dificil de clasificat, încadrat între avântul romantic al lui Théodore Géricault, suprarealismul curgător al lui Salvador Dali, tensiunea suferindă a personajelor lui Francis Bacon şi expresionismul absurd al lui Graham Sutherland, critica îl prezintă ca exponent al post-existenţialismului. Picturile cu oameni sau fragmente de trupuri dislocate, uneori supradimensionate spre grotesc şi deopotrivă sculpturile-instalaţii ce au în componenţa lor anumite obiecte din zona ready-made-ului, sunt exprimările unor gesturi ample provocate de dezordinea unui dinamism dramatic, precum spontaneitatea ultimei decizii luate înaintea unor evenimente finale, apocaliptice, ca ultim pas al supravieţuirii. Evenimentul este completat de o serie de concerte de muzică, lansări de carte, spectacole de teatru şi film etc.
Miscellaneous este titlul expoziţiei desfăşurate în Galeria Axa-art de către pictorul Răzvan Boar din Bucureşti. Pornind de la alăturarea unor instantanee fotografice făcute aleatoriu de către artist sau cu implicarea altor personaje, finalitatea lucrărilor prezintă o serie de imagini arhivate în plan subiectiv. Caracteristica expoziţiei este anonimatul adus de volumul unei cămăşi fără personaj sau de însingurarea unui boxeur fără indentitate fizionomică. Simplitatea evenimentelor trebuie înţeleasă ca atare.
Renaşterea Bănăţeană – supliment Paralela 45 – 5 ianuarie 2010
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu