Bela Tar
Adrian Ioniţă
Joi, 26 martie 2015, la Galeria Pygmalion, a avut loc vernisajul expoziţie We mark our territory, semnată de Bela Tar şi Adrian Ioniţă. Parietale, lucrările prezentate de Tar împart compozițiile non-figurative în suprafețe cu forme, dimensiuni și texturi diferite, picturale. Aduc în mare parte cu monotipia, o tehnică aflată la granița dintre pictură și gravură caracterizată de gestualitate, spontaneitate și improvizație. Unele câmpuri sunt suprapuse, permițând apariția unor pete albe transparente, încețoșate. Imaginile sunt precum hărțile meteorologice văzute de sus, unde fiecare zonă a pământului este delimitată clar de diverse formațiuni geografice abstracte, munți, depresiuni deșertice, lacuri etc. De altfel cromatica folosită este una predominant telurică, puținele culori folosite fiind și ele desaturate. Ceva mai concret și figurativ este Ioniță, însă sculpturile-obiectele sale, indiferent de materialul folosit, pot fi asociate mesajelor de ironie subtilă specific dadaismului și ready made-ului. Doi mici iepurași gri, hâzi și zâmbăreți, au urechi împreunate precum secera și ciocanul; un baston (real) înălțat dintr-o rădăcină (reală) și suspendată pe perete; o cutie de conservă supradimensionată căruia îi este atașată un con pe post de megafon, sau un trepied cu filet ce susține o cutie galbenă care poate fi orice, de la pisică la pușculiță pentru monede de mari dimensiuni, și altele, alăturate unor schițe libere și desene tehnice pe hârtie milimetrică, idei premergătoare pentru alte sculpturi. Un amestec hibrid de artă contemporană, teritoriul vizual al celor doi artiști fiind bine marcat prin tehnică, gen și abordare a artei, toate contradictorii.
A prezentat
Robert Şerban: „Bela Tar, un pictor
modernist, şi invitatul său, Adrian Ioniţă, un metamodernist declarat, ne oferă
o expoziţie ce pare antagonică. Asta la o privire iute. Văzute pe îndelete,
constaţi că lucrările celor doi încep să se îngâne, apoi să-şi şoptească, mai
apoi să dialogheze şi, imediat, să... instaleze o polemică febrilă,
inteligentă, surprinzătoare, consistentă (...). Artiştii timişoreni îşi
marchează şi atribuie teritoriul artistic cu o sensibilitate prin care se
recuperează şi reinterpretează tradiţia, în cazul lui Tar, şi cu o candidă
acceptare a vulnerabilităţii şi a riscurilor pe care le implică sinceritatea şi
eroarea umană, în cazul lui Ioniţă.” – din pliantul expoziţiei.
Bela Tar, Robert Şerban, Adrian Ioniţă
BELA TAR
ADRIAN IONIŢĂ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu