marți, 23 iunie 2015

ADRIAN MIHAIL MARIAN, Câmpuri cromatice


Marți, 23 iunie, 2015, la Galeria Therezia (Bastionul Cetății, Mansarda B1), a avut loc vernisajul expoziției Câmpuri cromatice, autor Adrian Mihail Marian, având „ca tematică ceea ce în anii 1950-1960 a fost numit color field, champ couleur, sau hard edge” - lucrări asemănătoare fiind realizate de Lawrence Allway (Systematic Painting) sau Victor Vasarely (Unități cromatice). În prezenta expoziție, „lucrările realizate au la bază o gamă cromatică formată din 96 de tonuri pure și 23 acromatice. Aceste culori au fost determinate spectro-fotometric determinându-se ecuațiile tricromatrice ale fiecăreia dintre ele și principalele caracteristici L-luminozitate, T-ton cromatic, S-saturație. Toate lucrările astfel realizate conțin un raport invers proporțional între luminozitatea proprie fiecărei culori și suprafața ocupată de acestea, rezultând astfel raporturile armonice (...)” – din pliantul expoziției. La finalul anilor 1940, criticul de artă Clement Greenberg, unul din susținătorii expresionismului abstract și autor al termenului Post-painterly abstraction (abstractizarea post-picturală), încurajează evitarea sugestiei de forme încadrate pe un fundal anume. Astfel își face apariția în deceniul următor stilul color field, primul stil în care spațiul este gândit ca un câmp extins în afara marginilor pânzei, cu zone mari de culori plate, solide. Câțiva ani mai târziu, denumirea de hard-edge dată de criticul, psihiatrul, poetul și curatorul Jules Langsner în anul 1959 ca urmare a unei expoziții realizate de câțiva artiști californieni, definesc picturile acestora printr-o economie de forme, cromatică densă și suprafețe netede, un stil impersonal care se îndepărtează de perioada „romantică” a expresionismului abstract. Ulterior, criticul de artă englez Lawrence Allway propune în catalogul unei expoziții de la Guggenheim din 1966, termenul systemic art, caracterizat de utilizarea unui sistem eficient de ordonare a formelor abstracte foarte simple, standardizate, de regulă geometrice, într-o singură imagine concentrată ori prin repetiția lor modulară, în conformitate cu studiile despre cibernetică și teoria sistemelor. Un exemplu de artă sistemică sunt picturile realizate de Kenneth Noland intitulate generic Chevrons, 1962-‘63. Lucrările din expoziția de față sunt cel mai bine asociate cu op art-ul și cu unitățile cromatice semnate de Vasarely în seriile Vonal, 1964, The Responsive Eye, 1965 sau Vega, 1968. Pornind de la construcția atent calculată și ordonată a unităților geometrice folosite (pătrat, dreptunghi, cerc, benzi), noutatea la Adrian Marian constă în realizarea unor diverse structuri compoziționale, diverse intersecții de linii și suprafețe alăturate sau intrepătrunse, cruci intersectate și paralele, cercuri concentrice, spirale dublate... Lucrările sunt dominate de pedanteria execuției unde fiecare modul conține o altă ecuație tricromatică, o gamă de culori cu numeroase nuanțe dispuse, extinse gradual, și cu sugestia permanentă de extindere a câmpurilor construite în afara suprafeței pictate.











(foto, din pliant)


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu