miercuri, 11 februarie 2009

DECEMBRIE 2008

Culori de noiembrie


În organizarea Fundaţiei Interart Triade, Muzeul de Artă prezintă expoziţia Secvenţe semnată de Roman Cotoşman, membru fondator şi teoreticianul grupului timişorean 1.1.1. (împreună cu Şt. Bertalan şi C. Flondor, 1966-’69) – evenimentul fiind completat de un catalog dedicat teologului şi, deopotrivă, pictorului Cotoşman. Forme geometrice simple şi permutarea constructivistă a două pătrate parţial suprapuse, rotite sau alăturate, produc iluzii cinetice cu semne şi semnificaţii sobre, succesive. Spaţiul aproape pustnic din jurul lor, mult prea abstract pentru gândirea oficială a anilor ’70, dar pe măsuraunui artist al înţelesurilor logice, a înnobilat exprimările experimentale româneşti din acele timpuri, punându-le în concordanţă cu arta conceptuală europeană.




Café Papillon prezintă expoziţia Dianei Popovici, Letraset, cuprinzând lucrări de grafică în peniţă, laviu şi caractere transferate de pe folia transparentă omonimă. Trimiţând la interpretările dadaismului, literele şi cifrele pecetluite vizual, în şiruri sau câmpuri ordonate, pe hârtie, au rolul hărţilor încifrate. Cu eleganţă, echilibru şi raport compoziţional dinamic, mesajele rândurilor neînţelese sunt bine ţintite. Aşezate parietal pe simeze, la fel de bine pot sta închise într-o sticlă, plutind pe apă, ori amulete cu grafisme pe boabe de orez, sau sub formă de însemnări, legende ale unui serviciu secret. Depinde de plăcerea şi interesul privitorului.




Galeria Calina şi Nirvana lui Corneliu Vasilescu (Bârlad). O abundenţă de spontaneităţi în care cu greu pot fi urmărite anumite trasee... Ultima stare a fericirii nu are timp să cuprindă şi (ne)mărginirea ei. În compoziţii volubile, cu zig-zag-uri pornite ca din fumul narghilelor şi o cromatică preponderent grizată de pe urma tuşelor largi, pe alocuri ritmate, picturile nu lasă loc concretului. Pare un vremelnic adăpost abstract între două forme ce se vor înfăptui ulterior şi aleatoriu. În spatele culorilor şi al liniilor eterate se nasc, subiectiv, înceţoşate plante cu braţe prelungi, priviri ascetice încolăcite sau năframe de necunoscuţi. O stare de re-încarnare cu percepţii personale sau cum drogul plastic în sine îşi face de cap!




Un debut incandescent semnat de Renée Renard, cu Imagini pe muzica Teodorei Enache, prin expoziţia de la Librăria Cartureşti-Unirii – pe care o poţi „citi” ca pe un tril din zbor sau o rătăcire prin pădure şi lumină. Atmosfera imaginilor, pe dimensiuni mari, întind cărări discrete îndrăgostiţilor, precum ţopăielile păsărilor sau linia fulgerelor, întotdeauna după trunchiuri. În fructul iubirii şi roşul mărului, nu ştii ce vezi, graba ramurilor strălucite de adieri, sau amprenta misterului cu sfiala muzicii ei...




Sfârşitul toamnei a mai adus o serie de alte expoziţii de grup: la inaugurarea noii Biblioteci Universitare sau la Palatul Administrativ (Mentorul, omagiul maestrului, eveniment dedicat celor 75 de ani de învăţământ artistic bănăţean), ori la Galeria Helios. Prezenţa numeroasă al plasticienilor timişoreni, mulţi dintre ei profesori la Facultatea de Arte şi/sau Liceul de Artă, certifică ritmul alert al activităţii artelor plastice şi expoziţionale din această perioadă.
(Renaşterea Bănăţeană – supliment Paralela 45, 2 decembrie 2008)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu